Tantárgyi program részletes adatlapja
Tudásmenedzsment
Tantárgy megnevezése (magyarul) | Tudásmenedzsment |
Tantárgy megnevezése (angolul) | Knowledge Management |
Előadás | 1 |
Gyakorlat | 2 |
Kredit | 3 |
Meghirdetés gyakorisága | őszi szemeszterben |
Oktatás nyelve | magyar |
Előtanulmányi kötelezettségek | vállalatgazdaságtan, Információmenedzsment, Vezetés-szervezés |
Tantárgy típusa | köt. szakiránytárgy |
Tantárgyfelelős tanszék | Információrendszerek Tanszék |
Tantárgyfelelős oktató | Kő Andrea |
Tantárgyat oktatók | Kő Andrea, Szabó Ildikó |
Szak | Gazdaságinformatika |
Szakirány | Üzleti informatika |
Kar | Gazdálkodástudományi Kar |
Tagozat | nappali |
Képzés szintje | alapképzés |
Évfolyam | IV. |
Tantárgy szakmai tartalma | A tárgy a tudásmenedzsment témakörével, az információrendszereknek a tudásmenedzsmentben játszott szerepével ismerteti meg a hallgatókat. A kurzus során áttekintjük a tudásmenedzsment kapcsán kialakult módszertani megoldásokat, eszközöket, és azokat a főbb alkalmazásokat, amelyek forradalmasították a szervezeti tudással való gazdálkodást. A tárgy a tudás gazdasági szerepének bemutatásával, a tudás értékláncának elemzésével, a nem formalizált ismeretek explicitté (formalizálttá és ezáltal megoszthatóvá, gazdaságilag kiaknázhatóvá) alakításának, transzformációjának támogatásával kíván foglalkozni. A tárgy alapproblémája a tudásteremtés értékláncának támogatása, a formalizálatlan tudás átalakításának elősegítése, az ebben használható módszertani és eszközbázis bemutatása. A tárgy keretében foglalkozunk a tudásmenedzsment rendszerekkel, tudásmenedzsment szempontból mutatjuk be az adattárház, adatbányászat eszközöket, a tudásalapú rendszerek különféle fajtáit, a workflow és groupware rendszereket. |
Kompetenciák leírása | A hallgatók a tárgy elvégzésével képesek lesznek a tudásmenedzsment terület fogalomrendszerének átlátására, alkalmazására, tudásmenedzsment projektekben való részvételre, a tudásmenedzsment rendszerek tervezésére, működtetésére. |
Irodalomjegyzék | Kötelező irodalom: Davenport, T. H. – Prusak, L. (2001): Tudásmenedzsment, Kossuth Kiadó, Budapest. Fordította: Andó Éva, és az előadások anyagai Ajánlott irodalom: Ashok Jashapara: Knowledge Management: An Integrated Approach (second edition); Prentice Hall, Pearson Education Limited, 2011, (ISBN 978-0-273-72685-2) Tudásból várat...Tudásmenedzsment elméleti és módszertani megközelítésben; a Magyar Tudományos Akadémia Vezetés-és Szervezéstudományi Bizottság Tudásmenedzsment Albizottságának II. számú gyűjteményes kötete, 2009 – 2011 szerkesztette: Noszkay Erzsébet, N&B Kiadó, Budapest, ISBN: 978-963-08-1265-8 The Capital of Intelligence - the Intelligence of Capital, ed.: Noszkay Erzsébet, ISBN: 9789638778826, Foundation for Information Society, Budapest, 2009 Kő Andrea, Molnár Bálint, Vas Réka: Az információs társadalom tudástranszfer innovatív módjai, MTA ITA, Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium támogatásával készített kutatási jelentés 2003 |
Évközi tanulmányi követelmények | A gyakorlatokon kiadott feladatok megoldása. A gyakorlatokon való részvétel és folyamatos munka a tárgy teljesítésének feltétele. Hiányozni a szemináriumok 25%-ról lehet. |
Vizsgakövetelmény | gyakorlati jegy |
Értékelés módszere | A tudásmenedzsment tárgy gyakorlati jeggyel zárul. A kurzus során megszerezhető pontok 50%- a gyakorlati feladatok megoldásával, míg további 40% az elméleti ZH megírásával és 10% az előadásokon 2 évközi számonkérés teljesítésével szerezhető meg. Az évközi számonkérések időpontja előre nem lesz megadva, mindegyiken max. 5%-5%-t lehet elérni. A gyakorlatokon való részvétel és folyamatos munka a tárgy teljesítésének feltétele. Hiányozni a szemináriumok 25%-ról lehet. A szemináriumi feladatok más módon nem teljesíthetőek (TVSZ 21§ / 5 pont). Hiányozni a szemináriumok 25%-ról lehet. Ez jelen kurzus esetében 3 hiányzást jelent. Nagyobb mértékű hiányzás esetében a hallgató elégtelen osztályzatot szerez, melyet javító vizsgával módosíthat. A tanszék biztosítja, hogy a közepes szint a javítóvizsgán elérhető legyen, azaz az elérhető legjobb eredmény a közepes (70% értékben). Értékelés (%-ban) Elégtelen: 0 - 47 Elégséges: 48 - 60 Közepes: 61 - 73 Jó: 74 - 86 Jeles: 87 – 100 |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatai | A félév során egyéni és csoportosan megoldandó feladatok is lesznek, a tárgy CooSpace színterén részletezettek szerint. |
A foglalkozásokon való részvétel követelményei | A gyakorlatokon való részvétel és folyamatos munka a tárgy teljesítésének feltétele. Hiányozni a szemináriumok 25%-ról lehet. A szemináriumi feladatok más módon nem teljesíthetőek (TVSZ 21§ / 5 pont). Ez jelen kurzus esetében 1 hiányzást jelent. Nagyobb mértékű hiányzás esetében a hallgató elégtelen osztályzatot szerez, melyet javító vizsgával módosíthat. A javító vizsgán a tanszék biztosítja, hogy a közepes szint a javító vizsgán elérhető legyen, azaz az elérhető legjobb eredmény a közepes (70% értékben). |
Félévközi ellenőrzések | A félév során a gyakorlatokon csoportos és egyéni feladatmegoldás is történik, mely során az elérhető pontszám 50%-a szerezhető meg. A csoportos feladatmegoldásra csoportos pontszám kerül meghatározásra. |
1. hét | 1. Előadás: Tudásmenedzsment áttekintés |
2. hét | Gyakorlat |
3. hét | 2. Előadás: Tudásszerzés és -fejlesztés |
4. hét | Gyakorlat |
5. hét | 3. Előadás: Tudáskodifikáció és technológiái |
6. hét | Gyakorlat |
7. hét | 4. október 23. ünnepnap |
8. hét | Gyakorlat |
9. hét | 5. Előadás: Tudásátadás, tudástranszfer, a tudás értékelése |
10. hét | Gyakorlat |
11. hét | Előadás: Tudásmenedzsment projektek, a tudásmenedzsment kihívásai |
12. hét | Gyakorlat |
13. hét | Előadás: Beszámoló |
14. hét | Gyakorlat |