Tantárgyi program részletes adatlapja

Szakértő rendszerek, bevezetés a mesterséges intelligenciába

« Vissza

Általános Információk
Tantárgy megnevezése (magyarul)Szakértő rendszerek, bevezetés a mesterséges intelligenciába
Tantárgy megnevezése (angolul)Expert Systems, Introduction to Artificial Intelligence
Előadás2
Gyakorlat2
Kredit3
Oktatás nyelvemagyar
Előtanulmányi kötelezettségek
Tantárgy típusaválasztható tárgy
Tantárgyfelelős tanszékInformációrendszerek Tanszék
Tantárgyfelelős oktatóMolnár Bálint
Tantárgyat oktatókMolnár Bálint
SzakGazdaságinformatika
Szakirány
KarGazdálkodástudományi Kar
Tagozatnappali
Képzés szintjealapképzés
Évfolyam
Tartalom
Tantárgy szakmai tartalmaA mesterséges intelligencia tárgyköréhez sorolt informatikai rendszerekkel kapcsolatos ismeretek alapjainak elsajátítása. A tudásalapú, ismeretbázisú és szakértő rendszerek elméleti háttere, matematikai logika, informatikai alkalmazhatósága . A tudásalapú rendszerek készítésnek és alkalmazásának módszerei, módszertani szervezési, fejlesztési, projektirányítási kérdések megtárgyalása. Az ismeretreprezentáció, keresési algoritmusok alapjainak áttekintése.
A rokon tudomány területeken feltárt eredmények áttekintő ismertetése: filozófia, elme, agykutatás, kognítiv pszichológia, ember-ember, ember-gép párbeszéd.
Bevezetés a Mesterséges Intelligenciába, A mesterséges Intelligencia lényegi elemei
Mit tekintünk mesterséges intelligenciának?
A mesterséges intelligencia története
A mesterséges intelligencia jövőbeli fejlődési irányai
Az ismeret és tudás szerepe a Mesterséges Intelligenciában
Áttekintés és bevezetés az ismeretreprezentációról
Ismeret reprezentáció
Ismeret reprezentáció tipikus sémái
Logika-alapú ismeretreprezentáció
Procedúrális ismeretreprezentáció
Hálós
Struktúrált
Az általános, köznapi ismeretek
A "keret" (frame) probléma
Ismeretszerzés, begyűjtés
Összefoglalás
Gyakorlatok, feladatok
Irodalom
Következtetés
Áttekintés és bevezetés a következtetési módszerekről
Az előrehaladó és visszafelé következtetés
Következtetés bizonytalansággal
Összefoglalás
Gyakorlatok, feladatok
Irodalom
Keresés
Áttekintés és bevezetés a keresési módszerekről
A kimerítő keresés és az egyszerű nyesés (szűrés)
Heurisztikus keresés
Informált keresés
Szakértő rendszerek
Áttekintés és bevezetés a szakértő rendszerekről
Mit tekintünk szakértő rendszernek
A szakértő rendszerek használata
A szakértő rendszerek architektúrája
Példák rendszerekre
Szakértő rendszerek kivitelezése
Szakértő rendszerek korlátai
Hibrid szakértő rendszerek
Összefoglalás
Gyakorlatok, feladatok
Irodalom
Ágensek
Áttekintés és bevezetés az ágensekről
Szoftver ágensek
Együttmüködő ágensek és elosztott MI
Összefoglalás
Gyakorlatok, feladatok
Irodalom
Módszerek Módszertanok MI rendszerek fejlesztésére
CommonKADS
VITAL
Ontológia fejlesztési módszertanok
MI jelentősebb fejlesztési és kutatási területei
Gépi tanulás
Deduktív tanulás
Induktív tanulás
Magyarázat-alapú tanulás
Természetes nyelv megértése
Szintaktikus elemzés
Szemantikus elemzés
Pragmatikai elemzés
Számítógép látás
Tevkészítés és robotika
Játékok
Az emberi gondolkodás modelljei
Produkcionista rendszer modell
Konnektivista rendszer modell
Filozófiai és szociológiai kérdések
Intelligens gépek vagy mérnöki tervezés eszközei
Mi az intelligencia
Kinai szoba
Erkölcs és érzelmek
Társadalmi következmények
Összefoglalás

Irodalom
Kompetenciák leírásaAz üzleti-gazdasági igényeknek legjobban megfelelő intelligens rendszerekkel kapcsolatos ismeretek elsajátítása.
IrodalomjegyzékMolnár Bálint, ’Ismeretszerzés’, in: Futó Iván (szerk.) „ Mesterséges Intelligencia”, Aula Kiadó, 1999, pp 665-708. http://www.mtaita.hu/KADSbev9_1.PDF , http://www.mtaita.hu/CommonKADS.PDF
Futó I. (szerk.), „Mesterséges intelligencia”, AULA Kiadó, 1999, 986 old.
Russel, S. J., Norvig, P., „Mesterséges intelligencia – modern megközelítésben”, Panem – Prentice Hall, Budapest, 2000, 1093 old. (Az eredeti mű: Artificial Intelligence. A Modern Approach” Prentice Hall, Inc., 1995.)
Sántáné-Tóth E., „Tudásalapú technológia, szakértő rendszerek Javított és módosított kiadás”, Dunaújvárosi Főiskola Kiadói Hivatala, Dunaújváros, 2000, 301 old.
Knowledge Engineering and Management, The CommonKADS Methodology. Guus Schreiber, Hams Akkermans, Anjo Anjewierden, Robert de Hoog, Nigel Shadbolt, Walter Van de Velde, Bob Wielinga, MIT Press, 2000.
Dr Molnár Bálint: Bevezetés a rendszerelemzésbe, A rendszerszervezés alapjai, Műszaki Könyvkiadó, 2002. (Kiadói azonosító: MK-00275), http://www.muszakikiado.hu/details.php?details=MK-00275 , http://www.mtaita.hu/Bevezetes.pdf

Ajánlott irodalom, Bibliográfia
M.L. Ginsberg, „Essentials of Artificial Intelligence”. Morgan Kaufmann Publishers, San Mateo, California, 1993.
„Artificial Intelligence: A Modern Approach” (Second Edition) by Stuart Russell and Peter Norvig , 2002, Prentice Hall.
Nils Nilsson „Artificial Intelligence A New Synthesis”, The Morgan Kaufmann Series in Artificial Intelligence, ISBN: 1--55860-467-7 Book/Hardback,
Ian Watson , Applying Knowledge Management Techniques for Building Corporate Memories ISBN: 1-55860-760-9 Published: 4/1/2003
Douglas R. Hofstadter, „Gödel, Escher, Bach: Egybefont gondolatok birodalma, metaforikus fúga tudatra és gépekre, Lewis Carrol szellemében”, Typotex kiadó, Budapest, 2005.
Douglas R. Hofstadter „Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid „, Basic Books, 1979, (Pulitzer Prize Winner, 1980)
CAWSEY, ALISON , MESTERSÉGES INTELLIGENCIA, Panem Könyvkiadó, 2002 , isbn 9635452853
Janet Finlay, Alan Dix, An Introduction to Artificial Intelligence, CRC Press, 1996
ISBN 1857283996, 9781857283990
Alison Cawsey, The essence of artificial intelligence, Prentice Hall, 1998
ISBN 0135717795, 9780135717790
Követelmények
Évközi tanulmányi követelményekAz évközben kiadott feladatok és az évvégi beszámoló alapján megajánlott jegyet lehet szerezni.
Akinek a teljesítménye nem éri el azt a szintet, hogy megajánlott jegyet kapjon annak a vizsgaidőszakban kell vizsgát tenni. Aki a megajánlott jegyen javítani szeretne, az egy jegyet javíthat a vizsga sikeres teljesítésével.
Vizsgakövetelményvizsga
Értékelés módszere
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatai
A foglalkozásokon való részvétel követelményei
Félévközi ellenőrzések
Tematika
1. hétMit tekintünk mesterséges intelligenciának
2. hétA mesterséges intelligencia története
3. hét A mesterséges intelligencia jövőbeli fejlődési irányai
4. hétAz ismeret és tudás szerepe a Mesterséges Intelligenciában
5. hétKövetkeztetés
6. hétSzakértő rendszerek
7. hétÁgensek
8. hétMódszerek Módszertanok MI rendszerek fejlesztésére
9. hétMI jelentősebb fejlesztési és kutatási területei
10. hétGépi tanulás
11. hétTermészetes nyelv megértése
12. hétSzámítógép látás
13. hétAz emberi gondolkodás modelljei
14. hét Filozófiai és szociológiai kérdések

« Vissza