Tantárgyi program részletes adatlapja
Folyamat- menedzsment
Tantárgy megnevezése (magyarul) | Folyamat- menedzsment |
Tantárgy megnevezése (angolul) | Business Process Management |
Előadás | 2 |
Gyakorlat | 2 |
Kredit | 5 |
Meghirdetés gyakorisága | őszi szemeszterben |
Oktatás nyelve | magyar |
Előtanulmányi kötelezettségek | Rendszerfejlesztés |
Tantárgy típusa | köt. szakiránytárgy |
Tantárgyfelelős tanszék | Információrendszerek Tanszék |
Tantárgyfelelős oktató | Gábor András |
Tantárgyat oktatók | Gábor András, Szabó Zoltán |
Szak | Gazdaságinformatika |
Szakirány | Üzleti informatika |
Kar | Gazdálkodástudományi Kar |
Tagozat | nappali |
Képzés szintje | alapképzés |
Évfolyam | IV. |
Tantárgy szakmai tartalma | Az informatikai üzleti alkalmazása mindig hatással van a befogadó szervezetre, és rendszerint szervezeti átalakulásokkal jár. A szervezet, a folyamatok és a technológia összehangolása bonyolult és kockázatos feladat, amely meghatározza a hosszú távú hatékonyságot és eredményességet. Korábban BPR (Business Process Reengineering) néven vált ismertté a folyamatok vevőközpontú radikális átszervezése/újraszervezése. Komolyabb apparátussal ma Business Process Management néven illetik a rendszerelemzésre épülő megközelítést. A tárgy megismerteti a hallgatót a BPM alapjaival, a folyamatmodellezés módszereinek, technikáinak elemeivel, az optimalizálás, az átszervezés, az implementáció és a mérés kérdéseivel. |
Kompetenciák leírása | Folyamatok feltárásának és elemzésének képessége Folyamatok újratervezésének képessége Folyamatok újratervezésével kapcsolatos technikai feltételek meghatározásának képessége Folyamatújraszervezéssel kapcsolatos szervezeti problémák kezelésének képessége |
Irodalomjegyzék | A folyamatmenedzsment alapjai. BCE Információrendszerek tanszék. Jegyzet - elektronikusan letölthető formában. Ajánlott irodalom: Dr. Bodnár Viktória – Vida Gábor (2008): Folyamatmenedzsment a gyakorlatban. IFUA Horváth & Partners, Budapest. Raffai Mária: BPR Üzleti folyamatok újjászervezése. Módszertanok, sikertényezők, kudarcelemek, Novadat 1999 Raffai Mária: Egységesített megoldások az alkalmazásfejlesztésben – UML modellező nyelv és RUP módszertan – Objektumtechnológia sorozat 2. kötet Novadata, 2001 valamint az előadások anyagai |
Évközi tanulmányi követelmények | A tárgy teljesítéséhez alapkövetelmény a szemináriumi munka során folyamatos hallgatói részvétel, az egyéni és csoportos feladatmegoldás. Az elméleti ismeretekből félév végi dolgozatot írnak a hallgatók. |
Vizsgakövetelmény | gyakorlati jegy |
Értékelés módszere | A tárgy alapját, vázát az oktatói prezentációk jelentik. Nagy hangsúlyt kap az önálló és csoportos hallgatói munka az órák során, amelyre összesen 60 pontot lehet kapni. A hallgatók csoportmunka keretében (3-4 fő) gyakorlati kérdésekhez kapcsolódó problémákat dolgoznak fel. A hallgatók a félév végén írnak egy az adott félévre vonatkozó zárthelyi dolgozatot ( 40 p az elérhető maximum). Órai beadások: 10 alkalommal 4-4 p, össz. 40 p Csoportfeladat : írásos dokumentáció max. 12 p, órai prezentáció: max. 8 p, össz. 24 p A gyakorlati pontokból min. 50%-t meg kell szerezni. A feladatmegoldást dec. 3-ig be kell fejezni, utólagos pótlások elfogadására nincs lehetőség. ZH: 40 p (min. 50%-ot kell elérni, különben UV) A szemináriumok látogatása kötelező. Max. 3 hiányzás tolerálható. Az előadások látogatása alapján max. 4p adható. A pontszámok utólagos javítása, a ponthatár közelsége miatti korrekciója nem megengedett. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatai | A félév folyamán a gyakorlatokon kiadott feladatok és 1 komplex (csoportos) hallgatói projekt megoldása szükséges |
A foglalkozásokon való részvétel követelményei | A szemináriumi részvétel és folyamatos munka a tárgy teljesítésének feltétele. Hiányozni a szemináriumok 25%-ról lehet. Szemináriumi részvétel nélkül a tárgy nem teljesíthető. |
Félévközi ellenőrzések | Félév végi teszt segítségével ellenőrizzük a hallgatók megfelelő felkészültségét. |
1. hét | Előadás: Áttekintés. A folyamatmenedzsment alapelemei. Gyakorlat: A folyamatmenedzsment alapjai. BPR és BPM. Áttekintés, alapok, esetek. |
2. hét | Gyakorlat: Modellező eszköz áttekintés. Modellezési gyakorlatok 1. |
3. hét | Folyamatok, folyamatmodellezés. folyamatmodellezési alapok. EPC, BPMN. Gyakorlat: Modellezési gyakorlatok 2. |
4. hét | Gyakorlat: Modellezési gyakorlatok 3. |
5. hét | Előadás: BPM ciklus: Stratégiai tervezés és folyamatmenedzsment. Lean, Six Sigma, CMMI. Gyakorlat: Modellezési gyakorlatok 4. |
6. hét | Gyakorlat: Modellezési gyakorlatok 5. |
7. hét | Okt. 23-a miatt szünet minden csoportnak |
8. hét | Előadás: Folyamatok leírása, értékelése/elemzése. Folyamattervezés. Gyakorlat: Modellezési gyakorlatok 6. |
9. hét | Előadás: Az újratervezett folyamatok implementációja. Az implementáció technológiai háttere. Rendszerek és infrastruktúra a megvalósításhoz (alkalmazásintegráció, ERP rendszerek, munkafolyamat-automatizáció, csoportmunka, stb.) Gyakorlat: Modellezési gyakorlatok 7. |
10. hét | Gyakorlat: Modellezési gyakorlatok 8. |
11. hét | Előadás: Folyamatkontrolling, mérés, értékelés, audit. BPM projektek változtatásmenedzsmentje. A folyamatorientált szervezet Gyakorlat: Modellezési gyakorlatok 9. |
12. hét | Gyakorlat: Eset feldolgozása |
13. hét | Előadás: ZH az elméleti tananyagból. Gyakorlat: Eset feldolgozása |
14. hét | Gyakorlat: Hallgatói projekt-beszámolók |