Tantárgyi program részletes adatlapja
Modellezés
Tantárgy megnevezése (magyarul) | Modellezés |
Tantárgy megnevezése (angolul) | Modelling |
Előadás | 2 |
Gyakorlat | 1 |
Kredit | 3 |
Meghirdetés gyakorisága | őszi szemeszterben |
Oktatás nyelve | magyar |
Előtanulmányi kötelezettségek | nincs |
Tantárgy típusa | köt. szakiránytárgy |
Tantárgyfelelős tanszék | Információrendszerek Tanszék |
Tantárgyfelelős oktató | Lovrics László |
Tantárgyat oktatók | Lovrics László |
Szak | Gazdaságinformatika |
Szakirány | Üzleti informatika |
Kar | Gazdálkodástudományi Kar |
Tagozat | nappali |
Képzés szintje | alapképzés |
Évfolyam | IV. |
Tantárgy szakmai tartalma | A valóság megismerésére, megértésére és leírására leggyakrabban használt eszköz a modellezés. A tantárgy megismerteti a hallgatókkal a legelterjedtebb modellezési koncepciókat és módszereket, különös tekintettel a gazdasági környezetben való használatra és alkalmazásra. A tantárgy, amellett, hogy közgazdasági gyakorlati eszközök elsajátítását is célozza, legalább ilyen mértékben fókuszál más tudományterületeken (matematika, fizika, biológia, pszichológia) használt modellezési szemléletre is. Az interdiszciplináris jelleg azt is célozza, hogy a hallgatók más tudományterületen elfogadott modellezési eszköztárat is megismerjenek, és esetlegesen a gazdasági informatika problémakörében is alkalmazhassák. |
Kompetenciák leírása | A hallgatónak áttekintéssel kell rendelkeznie a döntési modellek és módszerek legfontosabb eszközeinek rendeltetéséről, az azok hátterében álló elméleti megfontolások lényegéről, az alkalmazás indokairól, feltételeiről, lehetőségeiről. Az elemzéshez megfelelő módszert ki kell tudnia választani. |
Irodalomjegyzék | A tárgy új, saját fejlesztésű, magyar nyelvű tankönyv nem létezik hozzá, ezért az előadásvázlatokon kívül kiegészítő irodalmat adunk meg, amelynek egy része angol nyelvű. Az előadások és gyakorlatok részletes anyaga megtalálható az Információrendszerek Tanszék weblapján. Filep László: Játékelmélet, ami több kiadásban is hozzáférhető Luce, R.D.- Raiffa,H.: Games and Decisions. John Wiley and Sons, 1957 Mérő László: Mindenki másképp egyforma. Tericum, 1996-2002 Glenn Elert: Hypertextbook.com/chaos internetes anyaga Edgar E. Peters: Fractal Market Analysis John Wiley 1994. Kenneth Falconer: Fractal Geometry, John Wiley 1990. Horváth G. (szerk.): Neurális hálózatok és műszaki alkalmazásaik. Műegyetemi Kiadó, 1995. |
Évközi tanulmányi követelmények | 2 évközi dolgozat és 4 csoportos házidolgozatok elkészítése, aki méltányolható indokkal nem írja meg az évközi, ill. az évvégi tesztet az pótolhatja |
Vizsgakövetelmény | vizsga |
Értékelés módszere | A dolgozatok és az évközi munka értékelése. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatai | 2 évközi dolgozat és 4 csoportos házidolgozatok elkészítése. |
A foglalkozásokon való részvétel követelményei | A részvétel kötelező. |
Félévközi ellenőrzések | A kiadott feladatok számonkérése. |
1. hét | Felvezető feladat |
2. hét | Játékok extenzív és normál alakja |
3. hét | Nyeregpont és kevert bővítés |
4. hét | Természettel szembeni játékok |
5. hét | Bimátrix játékok, bimátrix kooperatív játékok |
6. hét | Többszemélyes véges játékok (koalíciók) |
7. hét | 1. évközi dolgozat |
8. hét | Sejtautomaták |
9. hét | Mesterséges neurális hálózatok |
10. hét | Előrejelzés mesterséges neurális hálózatokkal |
11. hét | Fraktálok, fraktáldimenzió |
12. hét | Kaotikus folyamatok |
13. hét | Piaci elemzések fraktálokkal, Hurst analízis |
14. hét | 2. évközi dolgozat |