Tantárgyi program részletes adatlapja
Szoftvertechnológia II.
Tantárgy megnevezése (magyarul) | Szoftvertechnológia II. |
Tantárgy megnevezése (angolul) | Software Engineering II |
Előadás | 1 |
Gyakorlat | 1 |
Kredit | 5 |
Meghirdetés gyakorisága | tavaszi szemeszterben |
Oktatás nyelve | magyar |
Előtanulmányi kötelezettségek | Szoftvertechnológia I |
Tantárgy típusa | kötelező tárgy |
Tantárgyfelelős tanszék | Információrendszerek Tanszék |
Tantárgyfelelős oktató | Biró Miklós |
Tantárgyat oktatók | Biró Miklós egyetemi docens, Németh Zoltán egyetemi tanársegéd, Tóth Sándor, Ottó András Varga István demonstrátorok |
Szak | Informatikai és Szakigazgatási Agrármérnök (ISZAM) |
Szakirány | |
Kar | Gazdálkodástudományi Kar |
Tagozat | nappali |
Képzés szintje | alapképzés |
Évfolyam | II. |
Tantárgy szakmai tartalma | A tantárgy célja, hogy valós üzleti igényekre, és meglévő, a hallgatók által akár a mindennapi életben is érzékelhető kognitív sémákra alapozott példák segítségével adjon motivációt a követelményeknek legjobban megfelelő szoftvertechnológiai megközelítés megvalósításának, illetve újrafelhasználásának elsajátításához, valamint átadja az ehhez szükséges alapismereteket és képességeket a két-féléves kurzus eredményeképpen. A tantárgy előfeltétele a Szoftvertechnológia I tárgy keretében szerzett ismeretek, képességek megléte. |
Kompetenciák leírása | Az üzleti-gazdasági igényeknek legjobban megfelelő szoftvertechnológiai megközelítés megvalósításához, illetve újrafelhasználásához szükséges alapismeretek és képességek. |
Irodalomjegyzék | - C# jegyzet (2008) by Istvan Reiter licensed under a Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el! 2.5 Magyarország License. http://people.inf.elte.hu/reiter_i/csharp.pdf - http://csharp.lap.hu/ - http://dotnet.lap.hu/ - Sharp, John: Microsoft Visual C# 2005 lépésről lépésre. (SZAK, 2005) - Deitel, H.M.; Deitel, P.J.: Visual C# 2005 How to Program. (Pearson Education, 2006) - Jones, Bradley L.: C# mesteri szinten 21 nap alatt. (Kiskapu, 2004) - Biró Miklós (1990). A Microsoft Windows fejlesztői környezet. Fejezet az Ablakrendszerek című Knuth Előd által szerkesztett könyvben. (Typotex Kft, Budapest, 1990) (ISBN 963 02 8102 3). - Biró, Miklós (1998): Szoftvertermékek és –folyamatok minősége. Fejezet az Üzletembereknek: a gyorsaságról című Szilvássy Erika által szerkeszett könyvben. (Qualika, Budapest, 1998) (ISBN 963 04 9517 1). - Biró Miklós. Szoftvertermékek és szoftverfolyamatok minôsége. Fejezet a Minôség-menedzsment és Informatika című Tóth Tibor által szerkesztett tankönyvben. (Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1999) (ISBN 963 16 3047 1). < http://www.muszakikiado.hu/konyvek/Konyvek_ID=7380 > - Biró,M.; Sz.Turchányi,P; Takács,É. Risk Management of Software Projects. Chapter in the book entitled Quality Management and Informatics (ed. by T. Tóth). (Technical Publishing House~Műszaki könyvkiadó, Budapest, 1999) (ISBN 963 16 3047 1). < http://www.muszakikiado.hu/konyvek/Konyvek_ID=7380 > - Biró,M.; Tully,C. The Software Process in the Context of Business Goals and Performance. Chapter in the book entitled Better Software Practice for Business Benefit (ed. by R. Messnarz, C. Tully). (IEEE Computer Society Press, Washington, Brussels, Tokyo, 1999) (ISBN 0-7695-0049-8). < http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0769500498.html > - Biró, Miklós; Ivanyos, J; Messnarz, R.(2000). Pioneering Process Improvement Experiment in Hungary. Software Process: Improvement and Practice (John Wiley & Sons, Ltd.) Volume 5, Issue 4, 2000. Pages: 213-229. < http://doi.wiley.com/10.1002/1099-1670(200012)5:4%3C213::AID-SPIP129%3E3.0.CO;2-0 > - Biró, Miklós; Messnarz, R.(2000). Key Success Factors for Business Based Improvement. Software Quality Professional (ASQ~American Society for Quality) Vol.2, Issue 2 (March 2000) pp.20-31. < http://www.asq.org/pub/sqp/past/vol2_issue2/biro.html > - Biró,M; Messnarz,R; Davison,A.G. The Impact of National Cultural Factors on the Effectiveness of Process Improvement Methods: The Third Dimension. Software Quality Professional (ASQ~American Society for Quality) Vol.4, Issue 4 (September 2002) pp.34-41. < http://www.asq.org/pub/sqp/past/vol4_issue4/biro.html > - Biró,M. A szoftver termékek és folyamatok tanúsításának speciális szempontjai. Jegyzet a Hírközlési Felügyelet elektronikus kiadásában (2003). < http://web.uni-corvinus.hu/~mbiro2/Biro-szoftvertanusitas-hif-20030630r.pdf > - Biró, M; Fehér, P. (2005). Forces Affecting Offshore Software Development, In: Lecture Notes in Computer Science (I. Richardson et al, Eds: EuroSPI 2005), (Springer-Verlag GmbH, Volume 3792/2005) (ISBN: 3-540-30286-7) pp.187-201. < http://dx.doi.org/10.1007/11586012_18 > - Biró, M; Messnarz, R. (2006): Guest Editorial - Special Issue with Selected Industrial Experience Papers of EuroSPI'2005. Software Process: Improvement and Practice (John Wiley & Sons, Ltd.) Volume 11, No.3, 2006. Pages: 215-218. < http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/112652594/ABSTRACT > |
Évközi tanulmányi követelmények | A szoftvertechnológia alkalmazásához szükséges készségek csak alapos gyakorlás, saját tapasztalat révén sajátíthatók el. A tanterv szerinti gyakorlat ehhez csak kiindulópontként szolgál, az ezen túlmenő önálló, folyamatos tanulás, gyakorlás elengedhetetlen. |
Vizsgakövetelmény | gyakorlati jegy |
Értékelés módszere | Az osztályzat gyakorlati jegy, folyamatos számonkérésen alapul, vizsgaidőszakbeli javítási lehetőség nélkül. A számonkérés módja problémamegoldással egybekötött dolgozatírás számítógépen és papíron a félév folyamán két alkalommal. Az osztályzat a két egyenként 50 pontos dolgozat pontszámainak összegéből a megadott ponthatár táblázat szerint kerül kiszámításra. Ponthatárok 0 47 1 elégtelen 48 60 2 elégséges 61 73 3 közepes 74 86 4 jó 87 100 5 jeles Az előadásokon visszajelzés céljából sor kerülhet kérdések felvetésére, rövid dolgozatok megírására is. Az ezekben történő aktív részvétel az osztályzatok meghatározásakor határesetben a jobbik jegyre jogosít, a pontszámok kiszámításában azonban nem játszik szerepet, . Az előadás számos ponton kapcsolódik más tantárgyakhoz. Aki ilyen kapcsolódási pontot észlel, és észrevételeit röviden önállóan leírja, valamint előadja, az az osztályzatok meghatározásakor határesetben szintén a jobbik jegyre jogosult. A gyakorlatokon jól szereplők a gyakorlatvezetők javaslata alapján a számítottnál eggyel jobb jegyet kaphatnak (a jeles kivételével :-)). A dolgozatíráskor a feladatleírásban szereplő eszközökön túlmenő segédeszközök nem használhatók. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatai | A feladatok az előadáshoz kapcsolódó gyakorlatokon kerülnek kiadásra. A szoftvertechnológia alkalmazásához szükséges készségek csak alapos gyakorlás, saját tapasztalat révén sajátíthatók el. A tanterv szerinti gyakorlat ehhez csak kiindulópontként szolgál, az ezen túlmenő önálló, folyamatos tanulás, egyéni gyakorlás elengedhetetlen. |
A foglalkozásokon való részvétel követelményei | A gyakorlat látogatása kötelező. A gyakorlati jeggyel értékelendő tantárgy követelményeit a hallgatónak az oktatási időszakban kell teljesítenie. Az osztályzat folyamatos számonkérésen alapul, vizsgaidőszakbeli javítási lehetőség nélkül. Speciális indok esetén (kórházi kezelés, tartós betegség) a foglalkozások felét meg nem haladó hiányzás mellett pótlási lehetőséget adunk. |
Félévközi ellenőrzések | Problémamegoldással egybekötött dolgozatírás számítógépen és papíron a félév folyamán két alkalommal. |
1. hét | Többalakúság és felületek A többalakúság (polymorphism) fogalmának és jelentőségének megértése a rendszerek jó újrafelhasználhatóságának és karbantarthatóságának megvalósításában. A többszörös öröklés (multiple inheritance) problematikájának és C#-Java megoldásának megértése. |
2. hét | Webes alkalmazások készítésének kihívásai, üzleti-gazdasági mozgatórugói, ASP.NET Ízelítő a Visual Studio webes alkalmazás-fejlesztési lehetőségeiből konkrét példák kapcsán. A korábban megvalósított üzleti logika használata és a felhasználói felület megjelenítése webes alkalmazásként. Webes alkalmazások működésének megértése. Kihívások és az ASP.NET. Milyen eszközök működnek a háttérben, milyen további eszközök szükségesek? |
3. hét | Karakterek és stringek A stringek jelentőségének megértése, a stringekkel kapcsolatos öröklési viszonyok áttekintése, a boxing (dobozolás) megértése, néhány string metódus áttekintése, a StringBuilder változtatható stringek kezelésére szolgáló osztály megemlítése. |
4. hét | Kivételkezelés (Exception Handling) A C# kivételkezelésének megértése, a lehetőségek áttekintése. |
5. hét | String érvényesítés (validation). Reguláris kifejezések Stringek tartalmának érvényesítésére, elemzésére használható eszközök megismerése. |
6. hét | Képviselők, események, indexelők A GUI eseménykezelés lényegének, általánosításának, és üzleti-gazdasági jelentőségének megértése. A képviselők használatának megértése. Indexelők áttekintése. |
7. hét | 1. dolgozat |
8. hét | Adatbázis-kezelés: ADO.NET A webes adatelérés és -tárolás kihívásainak megértése, és az ADO.NET vizuális adatelérési megoldásainak áttekintése. |
9. hét | Adatkötés webes alkalmazásokban 1 A webes alkalmazásból tisztán vizuális eszközökkel megvalósítható adatbáziskezelés áttekintése. A példa webes alkalmazás átalakítása adatbázisból dinamikusan felépülő alkalmazássá. Az adatakötési (data binding) architektúra áttekintése. |
10. hét | Adatkötés webes alkalmazásokban 2 |
11. hét | Web szolgáltatások 1 Emlékeztető a bevezető gondolatokra. Annak megértése, hogy mind technológiai, mind üzleti-gazdasági szempontból mikor és miért válik szükségessé a felhasználói interakció kiküszöbölése. Platform-független web szolgáltatások fejlesztésének és igénybevételének áttekintése. |
12. hét | Web szolgáltatások 2 |
13. hét | Szintézis A szoftvertechnológia témában tanultak áttekintése. |
14. hét | 2. dolgozat. |