Tantárgyi program részletes adatlapja

Tudásmenedzsment (MSc Nappali)

« Vissza

Általános Információk
Tantárgy megnevezése (magyarul)Tudásmenedzsment (MSc Nappali)
Tantárgy megnevezése (angolul)Knowledge Management
Előadás1
Gyakorlat1
Kredit5
Meghirdetés gyakoriságatavaszi szemeszterben
Oktatás nyelvemagyar
Előtanulmányi kötelezettségeknincs
Tantárgy típusakötelező tárgy
Tantárgyfelelős tanszékInformációrendszerek Tanszék
Tantárgyfelelős oktató
Tantárgyat oktatókFehér Péter
SzakGazdaságinformatika
SzakirányÜzleti informatika
KarGazdálkodástudományi Kar
Tagozatnappali
Képzés szintjemesterképzés
ÉvfolyamII.
Tartalom
Tantárgy szakmai tartalmaNapjainkra a tudás a gazdaság egyik legjelentősebb erőforrása lett, a piaci versenyt meghatározó tényezővé vált. A gazdasági tevékenységek tudásintenzivitása folyamatosan növekszik, amit egyértelműen jelez az, hogy egyre nagyobb figyelem összpontosul a szervezeten belüli és szervezetek közötti ismeretmegosztásnak, a kooperációnak, a tudás termelésének”, kialakításának elméleti és gyakorlati vonatkozásaira. A tudásmenedzsment (Knowledge Management) az egyik legvirágzóbb, gyorsan fejlődő interdiszciplináris terület napjainkban. Hatását és gyakorlati jelentőségét a problémakör kapcsán létrehozott különféle támogató eszközök alkalmazásának terjedése is jelzi.

A tárgy a tudásmenedzsment témakörével, az információrendszereknek a tudásmenedzsmentben játszott szerepével ismerteti meg a hallgatókat. A kurzus során áttekintjük a tudásmenedzsment kapcsán kialakult módszertani megoldásokat, eszközöket, és azokat a főbb alkalmazásokat, amelyek forradalmasították a szervezeti tudással való gazdálkodást.

A tárgy a tudás gazdasági szerepének bemutatásával, a tudás értékláncának elemzésével, a nem formalizált ismeretek explicitté (formalizálttá és ezáltal megoszthatóvá, gazdaságilag kiaknázhatóvá) alakításának, transzformációjának támogatásával kíván foglalkozni. A tárgy alapproblémája a tudásteremtés értékláncának támogatása, a formalizálatlan tudás átalakításának elősegítése, az ebben használható módszertani és eszközbázis bemutatása. A tárgy keretében foglalkozunk a tudásmenedzsment rendszerekkel, tudásmenedzsment szempontból mutatjuk be az adattárház, adatbányászat eszközöket, a tudásalapú rendszerek különféle fajtáit, a workflow és groupware rendszereket.
Kompetenciák leírásaA tárgy elvégzésével képesek lesznek arra, hogy a tudás, mint stratégiai erőforrás jelentőségét felismerjék, és az ehhez kapcsolódó menedzsment területet átlássák. Ismerik a tudásmenedzsment összefüggésrendszerét, a tudásmenedzsment folyamatokat (tudás felmérés, értékelés, átadás és fejlesztés), valamint az egyes támogató területeket (informatikai megoldás, szervezeti struktúrák, folyamatok, HR megoldások). A megismert folyamatokat képesek alkalmazni mind piaci, mind közszolgálati szervezetekben, ismerik a fejlesztési és bevezetési projektek sajátosságait.
A kompetenciák a gyakorlati feladatok és a félév végi vizsga folyamán kerülnek mérésre.
Irodalomjegyzék- Fehér Péter (2003) Tudásmenedzsment – a jövő szolgáltatása, megjelent: Szolgáltatások a harmadik évezredben (szerk.: Papp Ilona), AULA, Budapest (50 oldal)
- Fehér Péter (2006) Tudásmenedzsment - Epilógus, BCE Információrendszerek tanszék, jegyzet (30 oldal)
- Davenport, T. H. – Prusak, L. (2001): Tudásmenedzsment, Kossuth Kiadó, Budapest. Fordította: Andó Éva

Ajánlott irodalom:
- Dixon, N. M.: Common Knowledge,– How Companies Thrive by Sharing What They Know, Harvard Business School Press, Boston, 2000
Követelmények
Évközi tanulmányi követelményekA tárgy teljesítéséhez alapkövetelmény a féléves munka során folyamatos hallgatói részvétel, az egyéni és csoportos feladatmegoldás.
Vizsgakövetelményvizsga
Értékelés módszereA tárgy értékelése félévközi és vizsgaidőszakbeli számonkérés kombinációjaként történik meg. Mivel a gyakorlati feladatok a kurzus során az órákon is feldolgozásra kerülnek, ezért az esettanulmányok pótlására nincsen mód! Mind a gyakorlati feladatok megoldásában, mind kurzust záró vizsgán 48% elérése szükséges az elégtelentől különböző jegy megszerzéséhez.

Értékelés:

Vizsga: 40%
Esettanulmányok, féléves munka: 60%
Összesen: 100%

Értékelés (%-ban):

Elégtelen: 0-
Elégséges: 48-
Közepes: 61-
Jó: 74-
Jeles: 87-100
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladataiA félévre alapvetően a csoportmunka jellemző.
A féléves ismereteket egyénii vizsgán kérjük számon.
A foglalkozásokon való részvétel követelményeiA félév során kiadott feladatok más módon nem teljesíthetőek (TVSZ 21§ / 5 pont). A gyakorlati feladatok elmaradása (gyakorlati teljesítmény < 48%) esetén a hallgató elégtelen jegyet szerez, melyet javító vizsgával módosíthat.
A javító vizsgán a tanszék biztosítja, hogy a közepes szint a javító vizsgán elérhető legyen, azaz az elérhető legjobb eredmény a közepes (vizsga pontszám 70% értékben). Az ilyen módon letett javító vizsga esetében az esetleges gyakorlati pontszámok nem adódnak már hozzá, az érdemjegy megszerzése a vizsgaeredmény alapján történik (TVSZ 22§ / 7 pont)
Figyelembe véve a gyakorlati pontszám magas részarányát, 50%-nál nagyobb szemináriumi hiányzás esetén a hallgató nem bocsájtható vizsgára, a tárgy teljesítése csak a tárgy újrafelvételével pótolható. (TVSZ 21§ / 5 pont)
Félévközi ellenőrzésekA félév folyamán az esettanulmányok feldolgozása során már alkalmazni kell a megszerzett ismereteket. Az esettanulmányokat csoportosan, meghatározott időpontig kell kidolgozni. Mivel az esettanulmányok beadás után közös feldolgozásra kerülnek, ezért ezek későbbi leadására nincs mód, így az elmaradt esettanulmány megoldások nem pótolhatóak.
Az egyes esettanulmányok megoldását a hallgatói csoportok közül kiválaszott csoportoknak prezentálniuk kell.
A csoportos feladatmegoldásra csoportos pontszám kerül meghatározásra.
Tematika
1. hétTudás fogalma, szerepe a gazdaságban, alapmodell, értelmezési keretek
2. hétTudás szerepe a vállalatok közötti kapcsolatokban - I. :
(Tudásátadás és együttműködések: szervezetek közötti tudástranszfer, együttműködési feltételek. A tudásátadás feltételrendszere, kompenzációs kérdések, együttműködések és szövetségek szerepe.)
3. hétTudás szerepe a vállalatok közötti kapcsolatokban - II. :
A torzult információáramlás okozta problémák vizsgálata
4. hétVállalatelméletek és tudás, tudás és stratégia, erőforrás alapú elmélet, tudás alapú elmélet, ezek korlátai, stb.
5. hétTudásmenedzsment stratégiák, TM stratégiák gyakorlai megvalósítása
6. hétTudás értékelése
7. hétTudás átadása
8. hétA tudás tudatos fejlesztés: innováció és tanulás
9. hétSzervezeti kérdések, szervezeti struktúrák, szerepek, folyamatszervezési kérdések, leadership
10. hétEmberi erőforrás menedzsment kérdések, EEM és TM, Teljesítményértékelési kérdések
11. hétIT kérdések (technológia, szakértő rendszerek fajtái)
12. hétTudásmenedzsment projektek (fajtái, megtérülés, változáskezelés)
13. hétTudásmenedzsment eszközrendszer választása
14. hétA tudásmenedzsment kihívásai, főbb kutatási területei, jövőkép

« Vissza