Tantárgyi program részletes adatlapja

IT szolgáltatások menedzsmentje

« Vissza

Általános Információk
Tantárgy megnevezése (magyarul)IT szolgáltatások menedzsmentje
Tantárgy megnevezése (angolul)IT Service Management
Előadás2
Gyakorlat1
Kredit5
Meghirdetés gyakoriságatavaszi szemeszterben
Oktatás nyelvemagyar
Előtanulmányi kötelezettségeknincs
Tantárgy típusakötelező tárgy
Tantárgyfelelős tanszékInformációrendszerek Tanszék
Tantárgyfelelős oktatóSzabó Zoltán
Tantárgyat oktatókSzabó Zoltán, Fehér Péter
SzakInformatikai Menedzser (INFOMAN)
Szakirány
KarGazdálkodástudományi Kar
Tagozatesti
Képzés szintjeszakirányú továbbképzés
ÉvfolyamII.
Tartalom
Tantárgy szakmai tartalmaA tárgy az informatikai szolgáltatások menedzselésének kérdéseire koncentrál. A közepes és nagy szervezetek informatikai infrastruktúrája mára olyan összetetté vált és az erre épülő informatikai szolgáltatáshalmaz olyan üzletkritikus szerepet tölt be a napi működésban és a stratégiai teljesítményben, hogy megfelelő irányítása, kontrollja, a kapcsolódó kockázatok minimalizálása és a minőségi, hatékonysági jellemzők megfelelő szinten tartása elengedhetetlen feladat.
A piaci szektor és az államigazgatás szervezetei egyaránt növekvő mértékben függenek attól, hogy az IT valóban hozzájárul-e a szervezeti célok eléréséhez, és valós igényeket elégít-e ki megfelelő hatékonyság és eredményesség mellett. Az informatikai szolgáltatások fontossága egyre nyilvánvalóbb a szervezetek többsége számára, ahogy az információtechnológia szolgáltatásaik egyre integránsabb részévé válik.
A tárgy keretében az ITIL (IT infrastructure Library) legújabb, 3. verziójában megfogalmazott ajánlások áttekintésére kerül sor.
Kompetenciák leírásaInformatikai szolgáltatások kezelése, irányítása
ITIL alapfunkciók alapos ismerete, alkalmazásuk képessége
Módszertani keretek alkalmazásának képessége
IrodalomjegyzékA számonkérés alapja a a tárgy coospace-es oldalán szereplő letölthető anyagok.

A felkészüléshez ajánlott magyar nyelvű áttekintés:
Az ITIL 2. verziójáról készült magyar nyelvű, elektronikus formában elérhető áttekintő anyagok:
http://www.itsmf.hu/portal/C34905428C0F4A4D99D44F736C817E36_71E4865BF07C4AEFA24AE6D5C96D0C55.php

A felkészüléshez ajánlott angol nyelvű áttekintés:
Alison Cartlidge Xansa - Ashley Hanna - Colin Rudd - Ivor Macfarlane - John Windebank - Stuart Rance (2007) An Introductory Overview of ITIL V3, ITSMf Ltd., UK,
Ingyenesen letölthető (58 oldal):
http://www.itsmfi.org/content/introductory-overview-itil-v3-pdf

A téma értelmezését segítik (de nem képezik a számonkérés közvetlen alapját) az ITIL 1. verziójáról készült magyar nyelvű, elektronikus formában elérhető áttekintő anyagok:
http://www.itb.hu/ajanlasok/a15/
Követelmények
Évközi tanulmányi követelményekAz esettanulmányok megoldása és az órai részvétel folyamatos felkészülést igényel
Vizsgakövetelményvizsga
Értékelés módszereA tárgy a félévközi és vizsgaidőszakbeli számonkérés kombinációjaként valósul meg.

A tananyag elméleti részét tesztek formájában kérjük számon, ez 50 pontot ad a végső eredményből. A gyakorlati feladatok megoldásai alapján a hallgatók 50 pontot szerezhetnek. Mindkét részből minimum 48%-ot el kell érni (24-24 p).

A hallgatók a félév végén a hivatalos ITIL alapvizsgákhoz hasonló vizsgasorokat oldanak meg (magyar nyelven). Akik teljesítik az alapszintű vizsgához előírt 65%-ot a tesztből, azok a gyakorlati eredmények figyelembevételével megajánlott jegyet kaphatnak.
Aki nem éri el a 65%-ot, az a vizsgaidőszakban meghirdetett alkalmakon tehet írásbeli vizsgát. A jegy ebben az esetben is az elméleti és gyakorlati pontok összege.
Az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel kötelező. A nem megfelelő gyakorlati teljesítmény és az órákon való részvétel elmulasztása esetén a hallgató az elméleti részből vizsgát tehet, de ezzel csak max. 70 pontot szerezhet (az elméletből szerzett %-os eredményét 0,7-es súllyal vesszük figyelembe, tehát az elégséges eléréséhez 70%-os tesztet kell írnia).

Az értékelés ponthatárai (pontokban kifejezve):
elégtelen 0-
elégséges 48,0- 60,9
közepes 61,0- 73,9
jó 74,0- 86,9
jeles 87,0 - 100
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladataiA hallgatóknak 4-5 fős csoportokban 6 feladatot kell elkészíteniük a szemináriumokon (összesen max. 50 p). A feladatok utólagos pótlására nincs lehetőség.
A foglalkozásokon való részvétel követelményeiA TVSZ-nek megfelelően
Félévközi ellenőrzésekFélévközi ellenőrzés nincs, az utolsó heti szemináriumon írt zh-val megajánlott jegyet lehet szerezni.
Tematika
1. hétBevezetés. AZ ITIL rendszere, alapkoncepciói, fő elemei.
2. hétSzolgáltatás stratégia 1. (Igénymenedzsment, Pénzügyi menedzsment, Stratégiaalkotás)
3. hétSzolgáltatás stratégia 2. (Igénymenedzsment, Pénzügyi menedzsment, Stratégiaalkotás)
4. hétSzolgáltatástervezés 1. (Szolgáltatás katalógus menedzsment, Szolgáltatási szint menedzsment, Kapacitás-menedzsment, Rendelkezésre állás menedzsment, Szolgáltatás folytonosság menedzsment, Információ-biztonság menedzsment, Szállító-
menedzsment)
5. hétSzolgáltatástervezés 2. (Szolgáltatás katalógus menedzsment, Szolgáltatási szint menedzsment, Kapacitás-menedzsment, Rendelkezésre állás menedzsment, Szolgáltatás folytonosság menedzsment, Információ-biztonság menedzsment, Szállító-
menedzsment)
6. hét
7. hétSzolgáltatástervezés 3. (Szolgáltatás katalógus menedzsment, Szolgáltatási szint menedzsment, Kapacitás-menedzsment, Rendelkezésre állás menedzsment, Szolgáltatás folytonosság menedzsment, Információ-biztonság menedzsment, Szállító-
menedzsment)
8. hétSzolgáltatás bevezetés 1. (Tudásmenedzsment, Változásmenedzsment, Eszköz és konfiguráció-menedzsment, Kiadás és üzembeállítás menedzsment, Bevezetés tervezés és támogatás, Szolgáltatás ellenőrzés és tesztelés, Értékelés)
9. hét
10. hétSzolgáltatás bevezetés 2. (Tudásmenedzsment, Változásmenedzsment, Eszköz és konfiguráció-menedzsment, Kiadás és üzembeállítás menedzsment, Bevezetés tervezés és támogatás, Szolgáltatás ellenőrzés és tesztelés, Értékelés)
11. hétSzolgáltatás üzemeltetés 1. (Incidens-menedzsment, Probléma-menedzsment, Esemény-menedzsment, Kérésteljesítés, Hozzáférés menedzsment, Üzemelés-menedzsment, Ügyfélszolgálat, Alkalmazás-menedzsment, Műszaki menedzsment, IT üzemelés menedzsment)
12. hétSzolgáltatás üzemeltetés 2. (Incidens-menedzsment, Probléma-menedzsment, Esemény-menedzsment, Kérésteljesítés, Hozzáférés menedzsment, Üzemelés-menedzsment, Ügyfélszolgálat, Alkalmazás-menedzsment, Műszaki menedzsment, IT üzemelés menedzsment)
13. hétFolyamatos szolgáltatásfejlesztés (Szolgáltatás mérés, Szolgáltatás jelentés, Szolgáltatás továbbfejlesztés)
14. hétKitekintés, tapasztalatok, kapvcsolódó módszertanok

« Vissza