Tantárgyi program részletes adatlapja

Rendszerfejlesztés és modellezés

« Vissza

Általános Információk
Tantárgy megnevezése (magyarul)Rendszerfejlesztés és modellezés
Tantárgy megnevezése (angolul)
Előadás2
Gyakorlat1
Kredit3
Meghirdetés gyakoriságatavaszi szemeszterben
Oktatás nyelvemagyar
Előtanulmányi kötelezettségekÜzleti informatika, információmenedzsment, szoftvertechnológia, adatbáziskezelő rendszerek
Tantárgy típusakötelező tárgy
Tantárgyfelelős tanszékInformációrendszerek Tanszék
Tantárgyfelelős oktatóMolnár Bálint
Tantárgyat oktatókKovács Barna, Molnár Bálint
SzakGazdaságinformatika
Szakirány
KarGazdálkodástudományi Kar
Tagozatnappali
Képzés szintjemesterképzés
ÉvfolyamI.
Tartalom
Tantárgy szakmai tartalmaA tárgy célkitűzése az, hogy bevezetést adjon a legfontosabb információrendszer fejlesztési módszertanokba, képessé tegye a hallgatókat korszerű módszertanokra alapozott információrendszer fejlesztési munkákban való részvételre.
A gazdasági életben elkerülhetetlen az információ rendszerek használata. Ebben a tárgyban az információrendszerek szervezéséhez, elemzéséhez és a követelményspecifikáláshoz szükséges módszerek közül a legjelentősebbeket ismertetjük. Ezek az ismeretek szükségesek ahhoz, hogy eldönthető legyen, melyik kész információs rendszer alkalmas a feladataink megoldásához, vagy egyiket sem célszerű megvenni. Ilyenkor ki kell fejlesztetni egy saját célra alkalmas rendszert. Ahhoz, hogy a fejlesztővel egy nyelven tudjunk beszélni, meg tudjuk fogalmazni a készülő rendszerrel szembeni követelményeket, majd át tudjuk venni a kész rendszert, el kell sajátítani azokat az alapismereteket, amelyekről ebben a tárgyban szó lesz.
Kompetenciák leírásaA tárgy célkitűzése az, hogy bevezetést adjon a legfontosabb információrendszer fejlesztési módszertanokba, képessé tegye a hallgatókat korszerű módszertanokra alapozott információrendszer fejlesztési munkákban való részvételre.
A gazdasági életben elkerülhetetlen az információrendszerek használata. Ebben a tárgyban az információrendszerek szervezéséhez, elemzéséhez és a követelményspecifikáláshoz szükséges módszerek közül a legjelentősebbeket ismertetjük. Ezek az ismeretek szükségesek ahhoz, hogy eldönthető legyen, melyik kész információs rendszer alkalmas a feladataink megoldásához, vagy egyiket sem célszerű megvenni. Ilyenkor ki kell fejlesztetni egy saját célra alkalmas rendszert. Ahhoz, hogy a fejlesztővel egy nyelven tudjunk beszélni, meg tudjuk fogalmazni a készülő rendszerrel szembeni követelményeket, majd át tudjuk venni a kész rendszert, el kell sajátítani azokat az alapismereteket, amelyekről ebben a tárgyban szó lesz.
A tárgy célja az, hogy a hallgató lássa azt a logikai ívet, ami a szervezeti stratégia tervezésétől kezdve az informatikai stratégiatervezésen és a szervezésen keresztül az egyedi információrendszerek megvalósításáig húzódik.
A kurzus során mélyebb ismereteket egy strukturált rendszerfejlesztési módszertanra alapozva sajátítanak el a hallgatók. A tárgy az információrendszerek kifejlesztését elősegítő módszert oktatja, ami a következő általános területeket érinti: megvalósíthatósági elemzés, követelmények elemzése (a jelenlegi helyzet felmérése, alternatívák kidolgozása a javasolt rendszer működésére), követelmény-specifikáció, logikai rendszertervezés (alternatívák kidolgozása a javasolt technikai környezetre, logikai feldolgozások meghatározása).
A jelenleg szóba jövő rendszer típusok a fejlesztésekkel kapcsolatban:
ERP, Vállalat irányítási információ rendszerek
ASP, Alkalmazás szolgáltatók
Elektronikus kereskedelem, elektronikus üzletvitel
Alapszolgáltatást nyújtó szoftvercsomagok
Rendszer adaptációk
Rendszerfejlesztések
A rendszerszervezési és elemzési módszerek különösen fontosak a csomag rendszerekkel kapcsolatos rendszeradaptációknál és az esetleges egyedi fejlesztéseknél ráfejlesztéseknél.
IrodalomjegyzékTananyag
1.Gábor András (szerk.): Válogatott fejezetek az információmenedzsment témaköréből (jegyzet) (Aula, 2000)
2. Molnár Bálint: Bevezetés a rendszerelemzésbe, A rendszerszervezés alapjai, Műszaki Könyvkiadó, 2002. Azonosító:MK-00275, (http://www.muszakikiado.hu/konyvespolc-kategoria.php?lap=2 )
3.Molnár Bálint, Funkciópont elemzés a gyakorlatban, MTA Információtechnológiai Alapítvány, 2003, http://www.mtaita.hu/FunkcioPont_1.pdf
4.Molnár Bálint, ’Bevezetés a rendszerelemzésbe’, in: Gábor András (szerk.) „Információmenedzsment”, Aula Kiadó, 1997, pp 107-239.
5.Molnár Bálint, Rendszerelemzés, in: Gábor András (szerk.) „Információmenedzsment”, Aula Kiadó, CD melléklet, 1996-98, http://www.mtaita.hu/Ssadm1.pdf
6.Molnár Bálint, Rendszertervezés, in: Gábor András (szerk.) „Információmenedzsment”, Aula Kiadó, CD melléklet, 1996-98, http://www.mtaita.hu/Ssadm2.pdf
Követelmények
Évközi tanulmányi követelményekA hallgatóknak a félév alatt többönálló munkát kell leadni, folymatosan, az előadáshoz kapcsolódóan.
1. El kell készíteni ugyanannak szervezési/folyamatmenedzsment/információrendszer szervezési/rendszerelemzési feladatnak a megismert struktúrált módszertan és az objektum-orinetált módszertan szerinti leírását.
Vizsgakövetelmény
Értékelés módszereAz eredmények (vizsga + feladatok megoldása) számtani átlaga adja meg a félévi jegyet.
Az osztályzat, a dolgozat és a feladatok kidolgozásánál a ponthatárok az alábbiak:

Ponthatárok
0% 50% 1 elégtelen
51% 62% 2 elégséges
63% 75% 3 közepes
76% 88% 4 jó
89% 100% 5 jeles



strukturált feladat pont O-O feladat Pont Vizsga pont Átlag
elfogadott 5 elfogadott 5 Teszteredmény szerint 0-5
átdolgozandó 3 átdolgozandó 3
Beadott 1 Beadott 1
Nincs leadott 0 Nincs leadott 0

Kivételes esetek kezelése:
Határidők:
1. feladatra a tavaszi szünet utáni első óra.
A kiértékelés után reklamációra 1 hét van
2. feladatra vizsga időszak kezdete elött 2. hét órája

Minden nap késés a megszerezhető maximális pontok 10%-ának elvesztését jelenti.

Ha valaki méltányolható okból késik (betegség, külföld) akkor a szemináriumvezetővel még a szorgalmi időszak letelte előtt egyeztetve, de alapértelmezésben a vizsgaidőszak első hetében pótolnia kell a beadandó feladatokat. Ha ezt nem teszi, vesznek a pontjai.
Ebben az esetben csak utóvizsgázni (UV) lehet, de csak a legfeljebb 3-as érdemjegy lesz elérhető a maximális pontszámok megszerzésével.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladataiStrukturált módszertan alapján elkészített feladat
Objektum-orientált módszertan alapján elkészített feladat
A foglalkozásokon való részvétel követelményeiLabor/ Szeminárium / gyakorlati foglalkozáson kötelező részvétel
Félévközi ellenőrzésekOtthoni munka beadása, 2 × 1 házi dolgozat
Tematika
1. hétBevezetés: egy strukturált rendszerfejlesztési módszertan története, felépítése
2. hétStrukturált rendszerfejlesztési módszertan: projektirányítás, minőségbiztosítás
3. hétStrukturált rendszerfejlesztési módszertan a szervezetben
4. hétKövetelményspecifikáció, Folyamatmodellezés
5. hétLogikai adatmodellezés, Relációs adatmodellezés
6. hétFunkció-meghatározás
7. hétRendszerszervezési javaslat (alternatívák)
8. hétEseménymodellezés
9. hétObjektum-orientált rendszerszervezési és elemzési módszertanok megközelítései
10. hétHasználati eset diagrammok, Forgatókönyv a tevékenységekre
11. hétA munkafeladatok tevékenységek összefüggése, együttmüködése
12. hétObjektum osztály kapcsolat diagram
13. hétObjektum állapot diagram
14. hétTelepítési, architektúra, rendszerszerkezet leíró diagram, A szervezési és tervezési nézetek közötti kapcsolat

« Vissza