Tantárgyi program részletes adatlapja
Rendszerfejlesztés és modellezés
Tantárgy megnevezése (magyarul) | Rendszerfejlesztés és modellezés |
Tantárgy megnevezése (angolul) | |
Előadás | 2 |
Gyakorlat | 1 |
Kredit | 3 |
Meghirdetés gyakorisága | tavaszi szemeszterben |
Oktatás nyelve | magyar |
Előtanulmányi kötelezettségek | Üzleti informatika, információmenedzsment, szoftvertechnológia, adatbáziskezelő rendszerek |
Tantárgy típusa | kötelező tárgy |
Tantárgyfelelős tanszék | Információrendszerek Tanszék |
Tantárgyfelelős oktató | Molnár Bálint |
Tantárgyat oktatók | Kovács Barna, Molnár Bálint |
Szak | Gazdaságinformatika |
Szakirány | |
Kar | Gazdálkodástudományi Kar |
Tagozat | nappali |
Képzés szintje | mesterképzés |
Évfolyam | I. |
Tantárgy szakmai tartalma | A tárgy célkitűzése az, hogy bevezetést adjon a legfontosabb információrendszer fejlesztési módszertanokba, képessé tegye a hallgatókat korszerű módszertanokra alapozott információrendszer fejlesztési munkákban való részvételre. A gazdasági életben elkerülhetetlen az információ rendszerek használata. Ebben a tárgyban az információrendszerek szervezéséhez, elemzéséhez és a követelményspecifikáláshoz szükséges módszerek közül a legjelentősebbeket ismertetjük. Ezek az ismeretek szükségesek ahhoz, hogy eldönthető legyen, melyik kész információs rendszer alkalmas a feladataink megoldásához, vagy egyiket sem célszerű megvenni. Ilyenkor ki kell fejlesztetni egy saját célra alkalmas rendszert. Ahhoz, hogy a fejlesztővel egy nyelven tudjunk beszélni, meg tudjuk fogalmazni a készülő rendszerrel szembeni követelményeket, majd át tudjuk venni a kész rendszert, el kell sajátítani azokat az alapismereteket, amelyekről ebben a tárgyban szó lesz. |
Kompetenciák leírása | A tárgy célkitűzése az, hogy bevezetést adjon a legfontosabb információrendszer fejlesztési módszertanokba, képessé tegye a hallgatókat korszerű módszertanokra alapozott információrendszer fejlesztési munkákban való részvételre. A gazdasági életben elkerülhetetlen az információrendszerek használata. Ebben a tárgyban az információrendszerek szervezéséhez, elemzéséhez és a követelményspecifikáláshoz szükséges módszerek közül a legjelentősebbeket ismertetjük. Ezek az ismeretek szükségesek ahhoz, hogy eldönthető legyen, melyik kész információs rendszer alkalmas a feladataink megoldásához, vagy egyiket sem célszerű megvenni. Ilyenkor ki kell fejlesztetni egy saját célra alkalmas rendszert. Ahhoz, hogy a fejlesztővel egy nyelven tudjunk beszélni, meg tudjuk fogalmazni a készülő rendszerrel szembeni követelményeket, majd át tudjuk venni a kész rendszert, el kell sajátítani azokat az alapismereteket, amelyekről ebben a tárgyban szó lesz. A tárgy célja az, hogy a hallgató lássa azt a logikai ívet, ami a szervezeti stratégia tervezésétől kezdve az informatikai stratégiatervezésen és a szervezésen keresztül az egyedi információrendszerek megvalósításáig húzódik. A kurzus során mélyebb ismereteket egy strukturált rendszerfejlesztési módszertanra alapozva sajátítanak el a hallgatók. A tárgy az információrendszerek kifejlesztését elősegítő módszert oktatja, ami a következő általános területeket érinti: megvalósíthatósági elemzés, követelmények elemzése (a jelenlegi helyzet felmérése, alternatívák kidolgozása a javasolt rendszer működésére), követelmény-specifikáció, logikai rendszertervezés (alternatívák kidolgozása a javasolt technikai környezetre, logikai feldolgozások meghatározása). A jelenleg szóba jövő rendszer típusok a fejlesztésekkel kapcsolatban: ERP, Vállalat irányítási információ rendszerek ASP, Alkalmazás szolgáltatók Elektronikus kereskedelem, elektronikus üzletvitel Alapszolgáltatást nyújtó szoftvercsomagok Rendszer adaptációk Rendszerfejlesztések A rendszerszervezési és elemzési módszerek különösen fontosak a csomag rendszerekkel kapcsolatos rendszeradaptációknál és az esetleges egyedi fejlesztéseknél ráfejlesztéseknél. |
Irodalomjegyzék | Tananyag 1.Gábor András (szerk.): Válogatott fejezetek az információmenedzsment témaköréből (jegyzet) (Aula, 2000) 2. Molnár Bálint: Bevezetés a rendszerelemzésbe, A rendszerszervezés alapjai, Műszaki Könyvkiadó, 2002. Azonosító:MK-00275, (http://www.muszakikiado.hu/konyvespolc-kategoria.php?lap=2 ) 3.Molnár Bálint, Funkciópont elemzés a gyakorlatban, MTA Információtechnológiai Alapítvány, 2003, http://www.mtaita.hu/FunkcioPont_1.pdf 4.Molnár Bálint, ’Bevezetés a rendszerelemzésbe’, in: Gábor András (szerk.) „Információmenedzsment”, Aula Kiadó, 1997, pp 107-239. 5.Molnár Bálint, Rendszerelemzés, in: Gábor András (szerk.) „Információmenedzsment”, Aula Kiadó, CD melléklet, 1996-98, http://www.mtaita.hu/Ssadm1.pdf 6.Molnár Bálint, Rendszertervezés, in: Gábor András (szerk.) „Információmenedzsment”, Aula Kiadó, CD melléklet, 1996-98, http://www.mtaita.hu/Ssadm2.pdf |
Évközi tanulmányi követelmények | A hallgatóknak a félév alatt többönálló munkát kell leadni, folymatosan, az előadáshoz kapcsolódóan. 1. El kell készíteni ugyanannak szervezési/folyamatmenedzsment/információrendszer szervezési/rendszerelemzési feladatnak a megismert struktúrált módszertan és az objektum-orinetált módszertan szerinti leírását. |
Vizsgakövetelmény | |
Értékelés módszere | Az eredmények (vizsga + feladatok megoldása) számtani átlaga adja meg a félévi jegyet. Az osztályzat, a dolgozat és a feladatok kidolgozásánál a ponthatárok az alábbiak: Ponthatárok 0% 50% 1 elégtelen 51% 62% 2 elégséges 63% 75% 3 közepes 76% 88% 4 jó 89% 100% 5 jeles strukturált feladat pont O-O feladat Pont Vizsga pont Átlag elfogadott 5 elfogadott 5 Teszteredmény szerint 0-5 átdolgozandó 3 átdolgozandó 3 Beadott 1 Beadott 1 Nincs leadott 0 Nincs leadott 0 Kivételes esetek kezelése: Határidők: 1. feladatra a tavaszi szünet utáni első óra. A kiértékelés után reklamációra 1 hét van 2. feladatra vizsga időszak kezdete elött 2. hét órája Minden nap késés a megszerezhető maximális pontok 10%-ának elvesztését jelenti. Ha valaki méltányolható okból késik (betegség, külföld) akkor a szemináriumvezetővel még a szorgalmi időszak letelte előtt egyeztetve, de alapértelmezésben a vizsgaidőszak első hetében pótolnia kell a beadandó feladatokat. Ha ezt nem teszi, vesznek a pontjai. Ebben az esetben csak utóvizsgázni (UV) lehet, de csak a legfeljebb 3-as érdemjegy lesz elérhető a maximális pontszámok megszerzésével. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatai | Strukturált módszertan alapján elkészített feladat Objektum-orientált módszertan alapján elkészített feladat |
A foglalkozásokon való részvétel követelményei | Labor/ Szeminárium / gyakorlati foglalkozáson kötelező részvétel |
Félévközi ellenőrzések | Otthoni munka beadása, 2 × 1 házi dolgozat |
1. hét | Bevezetés: egy strukturált rendszerfejlesztési módszertan története, felépítése |
2. hét | Strukturált rendszerfejlesztési módszertan: projektirányítás, minőségbiztosítás |
3. hét | Strukturált rendszerfejlesztési módszertan a szervezetben |
4. hét | Követelményspecifikáció, Folyamatmodellezés |
5. hét | Logikai adatmodellezés, Relációs adatmodellezés |
6. hét | Funkció-meghatározás |
7. hét | Rendszerszervezési javaslat (alternatívák) |
8. hét | Eseménymodellezés |
9. hét | Objektum-orientált rendszerszervezési és elemzési módszertanok megközelítései |
10. hét | Használati eset diagrammok, Forgatókönyv a tevékenységekre |
11. hét | A munkafeladatok tevékenységek összefüggése, együttmüködése |
12. hét | Objektum osztály kapcsolat diagram |
13. hét | Objektum állapot diagram |
14. hét | Telepítési, architektúra, rendszerszerkezet leíró diagram, A szervezési és tervezési nézetek közötti kapcsolat |